با توسعه دیجیتال مارکتینگ ازیکطرف و گسترش شبکههای اجتماعی نقش اینفلوئنسرها در توسعه برند اهمیت زیادی پیدا کرده است. امروزه اینفلوئنسرها نقش بسیار مهمی در استراتژی بازاریابی محتوا پیدا کرده و تأثیر زیادی بر استراتژی تولید محتوا، بازاریابی و ترویج محصولات و محتوا دارند. همکاری با اینفلوئنسرها در گسترش محتوای برند موجب افزایش فروش کالا و خدمات شده و آگاهی از برند نیز افزایش مییابد. بهبود نرخ تبدیل، افزایش میزان بازگشت سرمایه و کسب اعتماد و اعتبار بیشتر برخی مزایای استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ هستند.
یکی از زیرشاخههای ارتباطات بازاریابی اینفلوئنسر مارکتینگ است. منظور از اینفلوئنسر افرادی هستند که بتوانند به روشی بر رفتار و تصمیم مخاطبان خود تأثیر بگذارند. به همین دلیل امروزه در دنیای کسبوکار و دیجیتال مارکتینگ بسیاری از برندها از این استراتژی برای تبلیغ کالا یا خدمات استفاده میکنند. در اینفلوئنسر مارکتینگ، اینفلوئنسرها که در شبکههای اجتماعی مختلف فعالیت میکنند در ازای دریافت مبلغ مشخصی کالا یا خدمات یک برند را تبلیغ میکنند.
نقش اینفلوئنسرها در توسعه برند ایجاد حس اعتماد در مخاطبان و همراهکردن آنها با خودشان است. درنتیجه این کار منجر به شناخت برند مورد نظر و افزایش فروش خواهد شد. امروزه اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روشهای مهم تبلیغات برای برندهای مختلف است. یکی از اثرات همکاری با اینفلوئنسرها در گسترش محتوای برند این است که برندهای مختلف از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ علاوه بر جذب مخاطبان جدید نظرات و بازخوردهای آنها را نیز جمعآوری کرده و درنتیجه موجب افزایش کیفیت بازاریابی میشود. درحقیقت توجه به نظرات مخاطبان موجب میشود تا صاحبان برند به فکر تدوین مؤثرترین استراتژی تولید محتوا باشند.
صاحبان برند از طریق همکاری با اینفلوئنسرها در ذهن مخاطبان بهعنوان یک برند مهم و قابلاعتماد تثبیت میشوند. علاوه بر این، اینفلوئنسرها برند موردنظر را به گروههای جدیدی از مخاطبان معرفی کرده و آگاهی از برند افزایش مییابد. همکاری با اینفلوئنسرها در گسترش محتوای برند موجب میشود تا هویت برند تقویت شده و تصویری مثبت از کسبوکار مورد نظر برای مخاطبان شکل بگیرد.
نتیجه نهایی این اثرات افزایش فروش و بازگشت نرخ سرمایه خواهد بود. ایجاد هویت قویتر برای برند و دسترسی به بازارهای جدید نیز دیگر موارد مربوط به نقش اینفلوئنسرها در توسعه برند هستند. سایر مزایای استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ عبارتاند از:
افزایش دیدهشدن برند هدفگیری دقیق استفاده از دیدگاههای جدید ساخت اعتبار و اعتماد طراحی کمپینهای خلاقانه بررسی کیفیت محتوا و تعاملدر استراتژی تولید محتوا بررسی کیفیت و میزان اثرگذاری آن یکی از مراحل بسیار مهمی است که بر نتیجه نهایی کار نیز تأثیر میگذارد. در بوتیک بازاریابی اکرم برنجی تمامی مراحل ریزودرشت تدوین استراتژی بازاریابی موفق و تولید محتوا اهمیت زیادی دارند.
برای افزایش نقش اینفلوئنسرها در توسعه برند باید در تدوین استراتژی تولید محتوا، فاکتورهای مهمی مانند تعریف دقیق مخاطب و اهداف اصلی و عملکرد را در نظر گرفت. برای مورد اول یعنی تعریف دقیق مخاطبان باید به دنبال افراد و مخاطبانی باشید که با مشتریان بالقوه محصولات یا خدمات شما شباهت داشته باشند. از طریق بررسی در مورد نوع فعالیت اینفلوئنسرها و دنبالکنندگان آنها میتوانید با حرکت هوشمندانه اثرات مثبتی را در تبلیغات خود ایجاد کنید.
درباره مورد دوم؛ یعنی تعیین اهداف اصلی باید اهداف خود را بهصورت واضح و شفاف مشخص کنید. بعد از پایان کار لازم است میزان فروش و سود حاصل از همکاری با اینفلوئنسر ارزیابی شود. برای این کار میتوان از ابزارهای اندازهگیری عملکرد بازاریابی محتوایی استفاده کرد. این ارزیابی مشخص میکند که آیا میتوان با این فرد همکاری را ادامه داد یا باید به انتخاب اینفلوئنسر دیگری فکر کنید.
نقش اینفلوئنسرها در توسعه برند بر کسی پوشیده نیست و به دلیل تأثیرگذاری بالای آن بسیاری از برندها از این روش برای توسعه کسبوکار خود استفاده میکنند. برای موفقیت در همکاری با اینفلوئنسرها در گسترش محتوای برند باید تکنیکهای مذاکره با آنها را بدانید. برای اینکه از مزایای استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ بهره برده و همکاری به سود دو طرف باشد باید نکات مهمی را رعایت کرد که عبارتاند از:
تحقیق درباره اینفلوئنسر مورد نظر ازنظر تعداد دنبالکنندگان، میزان تعامل مخاطبان با محتوای اینفلوئنسر و… تعیین اهداف خود از این همکاری مانند توسعه برند، افزایش آگاهی مخاطبان، افزایش خدمات و… ارائه پیشنهاد اولیه مانند بودجه اولیه، مدتزمان همکاری، نوع همکاری شامل برگزاری وبینار، تولید محتوا و… مذاکره درباره پیشنهادها، چانهزنی (در صورت لزوم) به دلیل اهمیت نقش اینفلوئنسرها در توسعه برند انعطافپذیری در مرحله مذاکره بسیار مهم است تا از این طریق به توافق برسید. عقد قرارداد همکاری با اینفلوئنسرها در گسترش محتوای برند که بعد از توافق درباره شرایط همکاری انجام میشود. این قرارداد تمام موارد مربوط به نوع همکاری، مدتزمان همکاری، بودجه، حقوق و تعهدات دو طرف را شامل میشود. پیگیری روند همکاری بعد از بستن قرارداد برای اطمینان از عملکرد و مشاهده اثرات و مزایای استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ